Friends in Business: Ad Scheer, verknocht aan de Krimpenerwaard


Dit betreft een artikel in Friends in Business Magazine – september 2018
Rechten van het artikel liggen bij Friends in Business. Tekst: Jeffrey de Regt

De band die Ad Scheer (56) heeft met zijn Krimpenerwaard is zó sterk dat hij er zelfs zijn bedrijf naar heeft vernoemd: KW Horeca. ‘Hier hebben we alles, al onze bedrijven ook. Ik vind het echt ver rijden naar Rotterdam’, zegt de ondernemer lachend.

Hoe is die band met de Krimpenerwaard ontstaan?

‘Ik ben hier geboren en getogen. In Berkenwoude, waar mijn vader een boerderij had. Ik woon hier nog steeds. Alle zaken die tot KW Horeca behoren, zijn in de Krimpenerwaard gevestigd: 4-sterrenhotel De Arendshoeve en Pannenkoekenrestaurant Onder de Molen in Bergambacht, en Partycentrum Amicitia en lunchroom/restaurant Huisje van de Zeeuw in Lekkerkerk. Ik heb het bedrijf samen met mijn vrouw, Jacky, opgebouwd. Zij leidt nu het pannenkoekenrestaurant.’

Waarom de horeca?

‘Ik ben in de horeca gaan werken toen ik nog studeerde, als partijenkelner. Dat beviel, ik ben blijven hangen. Ik was dienstbaar en bereid om hard te werken. Dat ben ik nog steeds. Van m’n vader heb ik geleerd dat je begint als het licht wordt en werkt tot het donker wordt. Goed, in de horeca ga je nog wat langer door. Dat is niet zwaar of zo… Als je er maar lol in hebt. Een feestje maak je zelf, dus vier elke dag. Dat is mijn motto!’

Sinds wanneer ben je ondernemer?

‘1990. Ik was in 1989 arbeidsongeschikt geworden doordat ik mijn kniebanden afdraaide in m’n rechterknie. Een bedrijfsongeval, bij m’n vader op het land. Maar ik wilde werken! Ik heb een jaar moeten revalideren, kelneren ging niet meer. Toen heb ik een bedrijf overgenomen in Schoonhoven. Een zalencentrum dat op zijn gat lag. In vier jaar tijd lukte het om dat weer helemaal op te bouwen. En toen kwam Amicitia te koop, waar ik tijdens m’n studie begonnen was… Toen ben ik weer teruggegaan.’

En al snel gaan uitbreiden?

‘Nee, om tijd te kunnen besteden aan ons gezin wilde mijn vrouw, die als chef-kok volop meewerkte, het bedrijf niet laten groeien. Onze drie kinderen schaatsten, fanatiek en goed. Deden mee aan NK’s. We reden 25.000 kilometer per jaar, naar ijsbanen door het hele land.’

Toch kwam het ervan…

‘Toen de kinderen groot waren, kreeg ik meer tijd om over nieuwe dingen na te denken. Zoals het opzetten van de stichting Dagbesteding Krimpenerwaard, met een goede vriendin, zodat mensen met een verstandelijke beperking konden werken in de groenvoorziening en in het Huisje van de Zeeuw, een lunchroom annex restaurant dat we openden in Lekkerkerk. Deze stichting is in 2011 gestart. Het idee was ongeveer tien mensen aan het werk te hebben, maar het is een beetje uit de hand gelopen. Het zijn er nu 140… Met 30 man begeleiding… Ze werken bij ons op drie locaties. In 2012 hebben we namelijk in Bergambacht pannenkoekenrestaurant Onder de Molen geopend en in 2015 werden we benaderd om De Arendshoeve, het hotel naast de molen, over te nemen.’

Hoe ging dat in zijn werk?

‘In eerste instantie werd ik gevraagd een advies te schrijven over hoe de zaak beter kon gaan draaien. Vervolgens zei de eigenaar van het pand: dan moeten jullie het ook maar gaan doen. Dat pakte goed uit. Bijvoorbeeld met bruiloften. 67 procent van de mensen wil tegenwoordig buiten trouwen. Bij Amicitia kan dat niet, bij De Arendshoeve wel, in een grote, idyllische tuin. We doen inmiddels zo’n 70 tot 80 bruiloften per jaar. Bruidsparen komen vanuit het hele land; zij en veel van hun gasten verblijven dan één of meer nachten in het hotel.’

Is de horeca nog steeds leuk? 

‘Ja, vooral het omgaan met mensen en het verzorgen van feesten. Al is mijn rol veranderd. Ik werk nog steeds alle dagen, maar het is nu vooral kantoorwerk. Ik doe nog wel zelf de catering op locatie.’

Ben je ook buiten het bedrijf actief voor de Krimpenerwaard?

‘Ik ben promotor van het gebied en actief voor ondernemersverenigingen. Onder meer met de jaarlijkse Waardborrel. Ik ben bij veel initiatieven betrokken geweest. De Krimpenerwaard als eerste fairtrade-gemeente bijvoorbeeld. Ik ben vooral van het opzetten van dingen… Ik kan ‘m altijd wel enthousiast aanvliegen. Voor de continuïteit heb je weer andere mensen nodig. Daarom vind ik feesten en partijen ook zo leuk. Dan zie je elke keer weer andere mensen, het is elke keer anders. Afwisseling is een groot goed, voor mij nodig om het leuk te houden.’

 

KWHoreca

Marketing en Communicatie @KWHORECA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *