AD Groene hart: Groene Hart wil profiteren van de magneet die songfestival heet


Dit betreft een artikel in AD Groene Hart – september 2019

Rechten van het artikel liggen bij AD Groene Hart. Tekst: Annemiek Brandriet & Tara Riem

Het Eurovisie Songfestival barst van 12 tot en met 16 mei los in Rotterdam. Hoe kan het Groene Hart, de achtertuin van de Maasstad, daar optimaal van profiteren?

Bij De Arendshoeve in Bergambacht zijn de eerste boekingen inmiddels binnen. Van de 35 beschikbare kamers zijn er nu twee verhuurd voor de gehele songfestivalweek in mei. Daar zet het hotel ook op in, zodat er zo min mogelijk wissels zijn. Hotelmanager Arian Scheer: “We zijn heel erg verheugd dat het festival naar Rotterdam komt, daar profiteren wij ook van.”

De prijs voor een overnachting is inmiddels al gestegen. “Hij is tweeeënhalf kaar over de kop gegaan. Hotels profiteren van zo’n evenement. Omdat wij iets verder weg liggen, zijn onze prijzen niet zo hoog als in Rotterdam zelf, maar stijgen wel mee.” Er wordt intern nog besproken of ze bij de Arendshoeve nog iets speciaals gaan doen voor hun songfestivalgasten.

Tekst loopt door onder de foto…

Buitenlandse bezoekers kunnen bijna niet meer terecht voor een kamer bij Gr8 Hotel in Bodegraven. “Wij zitten al redelijk vol. De kamers zijn een tijd geleden al geboekt, dus dat heeft niets te maken met het songfestival”, zegt medewerker Fabiënne.

Waar het ook vechten zal zijn om een overnachtingsplekje: het Landalpark in Reeuwijk. “Wij verwachten wel dat de regio zal profiteren van het Songfestival”, zegt parkmanager Arjan van Esveld. Wij moeten intern nog afspreken of we actief gaan adverteren om de buitenlandse gasten naar ons park te trekken. We zitten sinds de opening al met een hele hoge bezetting, dus het zal nog best moeilijk zijn.”

Omgeving
De laatste bouwfase van het recreatiepark nadert. In het eerste kwartaal van volgend jaar zijn er daardoor wel meer woningen beschikbaar. Van Esveld: “Het Songfestival organiseren is fantastische PR voor Nederland, maar ook voor de regio. Wij zijn er heel blij mee dat er voor Rotterdam is gekozen. Wat we moeten laten zien? We moeten de natuurlijke omgeving benadrukken en laten zien hoe mooi groen het in de Randstad is.”

Nu al heeft Landal samenwerking met Ahoy, waar het Songfestival plaatsvindt. “Wij bieden een mooi alternatief voor een hotelovernachting. Het allermooiste zou natuurlijk zijn als mensen na hun bezoek nog een terugkomen.”

Bij Best Western in Gouda zijn nog geen boekingen binnengekomen voor mei volgend jaar, vertelt Titus Stoelinga. “Rotterdam en Den Haag zullen eerst vollopen, daarna gaan wij het par merken”, zegt de eigenaar van het Goudse hotel. “Als er filmpjes over Nederland komen, moet het Groene Hart ook belicht worden. Dan moeten we benadrukken dat het Groene Hart een uniek stukje natuur is in het drukke westen. Het is groen én alle grote steden zijn goed bereikbaar.”

Een speciaal songfestivalbiertje voor alle (buitenlandse) bezoekers? Daar zijn ze bij Brouwerij De Molen in Bodegraven helemaal nog niet mee bezig. Petra Posthuma: “Maar dat wil niet zeggen dat het er niet komt!” Een andere lokale trost, de Waddinxveense zanger George Baker, laat weten dat hij het prachtig vindt dat het Songfestival naar Nederland komt. “Het is goed voor de muziekindustrie en ook voor Rotterdam.” Een gastoptreden tijdens het festival zou hij erg leuk vinden. “Het is natuurlijk een prima promotie.”

Beperking
En hij is niet de enige die er zo over denkt. Al op de avond dat Duncan Laurence Nederlands de winst bezorgde, nam Ipse-bestuurder Jan van Hoek contact op met Lyan Verburg. Dit is dé kans om de Jostiband, waar Verburg dirigent is, internationaal te laten schitteren. “Als je wilt laten zien waar Nederland voor staat, dat ook mensen met een beperking hun talenten mogen laten zien, dan is het wel het meest logisch dat je uitkomt bij de Jostiband”, reageert van Hoek. Hij pleit er dan ook voor het orkest van mensen met een beperking minimaal aan de internationale kijkers te laten zien door middel van een promofilmpje. “We zijn hartstikke enthousiast dat het Songfestival naar Rotterdam komt”, zegt Van Hoek. “We zouden het heel leuk vinden een bijdrage te leveren.”

De Jostiband trad in 2013 op in Kiev. “Daar was het ondenkbaar dat een hele groep mensen met een beperking zomaar over straat liep. Dat ze ook nog een concert gaven was echt opzienbarend. Mensen vonden het onvoorstelbaar dat de leden van het orkest daartoe in staat waren.”

Van Hoek geeft aan dat een orkest als de Jostiband in veel andere landen ondenkbaar zou zijn. “Wij doen er nog wel eens lacherig over. Wat dat betreft kunnen ook Nederlanders zelf er nog wel iets van leren. Als je het hebt over de inclusieve samenleving, moeten we de Jostiband laten zien. Aan de wereld, maar ook aan onszelf.”

Marketing
Onder marketeers in de regio is het liedjesfestijn zéker onderwerp van gesprek. Dat beaamt Kitty Kusters van Woerden Marketing. “De omliggende regio profiteert, dat hebben we bijvoorbeeld ook gezien met de Tour de France. Voor buitenlanders is afstand relatief, een half uurtje reizen is niks voor ze.”

Kusters denkt dat vooral hoteleigenaren een graantje kunnen meepikken van de songfestivalgekte. “Mensen trekken toch het gebied in. Veel gasten zullen onze hoofdstad willen bezoeken, maar we merken een duidelijke verschuiving. Er komen steeds meer mensen die aandacht hebben voor de authenticiteit. Die willen zien hoe mooi de regio om de steden heen is.”

Kusters vindt dat Nederland zich niet alleen moet profileren als land van klompen, tulpen en kaas. “Ik vind het belangrijk dat ook de industriële kant getoond wordt. Bijvoorbeeld door het watermanagement of op het gebied van duurzaamheid.”

KWHoreca

Marketing en Communicatie @KWHORECA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *